Zasada informowania w przypadku pacjentów geriatrycznych

Proces postępowania podczas udzielania świadczenia zdrowotnego wymaga od lekarza przekazania pacjentowi informacji na temat stanu zdrowia, w którym ów pacjent się aktualnie znajduje. Zasada ta obliguje lekarza, by przekazał stosowne informacje choremu, który na ich podstawie podejmie decyzję, którą wyrazi (bądź nie) w zgodzie (świadomej) na zaproponowane leczenie.

Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, izolacji i śmierci dziadków

Choroby i śmierć osób bliskich towarzyszą naszym rodzinom od zawsze. W czasie obecnej pandemii pojawiły się jednak nowe elementy: lęk przed zakażeniem się koronawirusem, kwarantanna, izolacja, gwałtowny i nieprzewidywalny przebieg choroby, nagła i niespodziewana śmierć kogoś bliskiego. Związany z tym stres i silne emocje udzielają się także dzieciom. Warto zatem wiedzieć, jak powinno się z nimi rozmawiać w takiej sytuacji. Co można im powiedzieć, a czego nie?

Mobbing, czyli nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe

Ludzie tracą orientację w tym, co przyzwoite, albo przymykają oko na zachowania, które upokarzają, odbierają drugiemu godność, marginalizują w grupie społecznej, wystawiają na szyderstwa i pośmiewisko, nie dają prawa do obrony – uważa prof. Dorota Merecz-Kot. Mobbing jawny i ten "w białych rękawiczkach" psycholog omówiła już na ponad dwustu wykładach i szkoleniach.

Agresywny pacjent

Zadaniem pracy jest określenie stanowiska prawa w kwestii aktualnie spotykanego zjawiska, czyli różnych form agresji skierowanej do lekarzy. Lekarze podczas wykonywania czynności zawodowych są często obiektami agresji pacjenta, jego rodziny lub znajomych.

Domowe sposoby na bezsenność

Problemy ze snem bardzo często zwiastują kryzys psychiczny, mogą się pojawić w przebiegu szeregu chorób lub stanowić odrębne zaburzenie. Nie można ich lekceważyć, bo dobra jakość snu to jeden z filarów zdrowia – tak psychicznego, jak i fizycznego. Nie zawsze trzeba ratować się lekami, w każdym zaś przypadku konieczne jest zadbanie o właściwą higienę snu.

Zranienia personelu medycznego ostrymi narzędziami

Zdrowie i bezpieczeństwo pracy pracowników ochrony zdrowia to sprawa największej wagi, ściśle powiązana ze zdrowiem pacjentów. Podejmowanie działań ukierunkowanych na zapobieganie przypadkowym zranieniom i ochronę przed nimi warunkuje jakość opieki medycznej.

Poprawa humoru zawsze dobrze robi zdrowiu

Podobno jedna minuta głośnego śmiechu zastępuje nam 45 minut relaksu. Nawet jeśli nie da się tego udowodnić z arytmetyczną precyzją, to nikt nie ma wątpliwości, że śmiech jest nie tylko przyjemny, ale i służy zdrowiu. Podpowiadamy, jak wyluzować i co zrobić, by poprawić sobie nastrój.

Komunikacja a konflikt

Kolejną kwestią związaną z komunikacją z pracownikami jest problem konfliktu, czyli sytuacji między – co najmniej – dwoma podmiotami działania, gdy występują niezgodne intencje lub zamiary.

Wołanie o miłość

Niniejszy tekst dotyczy tego, jak być najmniej inwazyjnym dla pacjenta. Pod pojęciem „być nieinwazyjnym w działaniach medycznych” kryje się nie tylko cały arsenał „bezbolesnych” testów, badań i zabiegów.

Reklama w gabinecie lekarskim

Aby skutecznie wykonywać zawód lekarza, należy dotrzeć do pacjenta z informacją precyzyjną i skuteczną, czyli taką, która wywoła skutek w postaci zwiększenia ilości pacjentów w gabinecie.